Cum funcționează administrația locală: Rolul Primarului și a Consiliului Local

Continuăm campania de informare a cetățenilor cu privire la alegerile din anul 2024 într-o notă de imparțialite și independență. Astăzi vom vorbi despre modul în care este condusă o localitate, mai exact care sunt mecanismele din spatele unei administrații locale.

Administratia locală gestionează problemele comunității la nivel local. Aceasta este compusă din Primar, Consiliul Local și aparatul de specialitate al primarului (adică echipa de experți numită de edil). Rolurile principale ale fiecăruia le-am explicat în cele ce urmează.

Rolurile Primarului:

Primarul este reprezentantul Unității Administrativ-Teritoriale (UAT). Acesta face parte din “executiv”, și este preocupat de relațiile cu alte autorități, cu persoanele fizice și juridice, precum și în justiție.

În același timp, primarul coordonează activitatea instituțiilor publice de interes local și asigură implementarea hotărârilor Consiliului Local și a altor acte normative (spre exemplu eliberarea unei autorizații de construcții sau chiar pentru demolare a unei clădiri)

Un rol extrem de important pe care edilul unei localități îl are este de a elabora și răspunde de execuția bugetului local, pe care îl prezintă spre aprobarea Consilului Local. De asemenea, edilul trebuie să caute noi surse de finanțare și să absoarbă bani europeni pentru dezvoltarea localității

Siguranța cetățenilor este sarcina primarului, acesta trebuie să asigure ordinea publică cu ajutorul organelor de poliție.

Administrarea serviciilor publice locale este tot un rol a primarului. El trebuie să știe dacă firma de salubrizare își face corect treaba sau dacă autobuzul nu poate ajunge la timp în stație, din cauza infrastucturii  de care, bineînțeles că tot primarul este responsabil.

Rolurile Consiliului Local

Consiliul Local este organul care face integorigări  în administrația publică locală și adoptă hotărâri pe probleme de interes comunitar. Hotărârile Consiliului Local au caracter normativ și stabilesc cadrul legal pentru activitățile administrației locale.

Consililul Local analizează propunerea primarului pentru buget. Membrii din consiliu pot aproba sau respinge bugetul propus. În cazul în care, bugetul este aprobat, Consiliul Local are obligația de a monitoriza modul în care acesta este cheltuit.

Reglementarea serviciilor publice face parte tot din atribuțiile Consiliului Local. Ce înseamnă asta? Înseamnă că adoptă hotărâri privind organizarea și funcționarea serviciilor publice și stabilește taxe și impozite locale. Spre exemplu: Societatea care asigură transportul în comun este în subordinea primăriei. Membrii din consiliu stabilesc prețul biletului și posibila achiziție pentru noi autobuze.

Probabil cel mai important rol a Consiliului Local este acela de a organiza dezbateri publice și consultări pentru a implica cetățenii în luarea deciziilor care reflectă dorințele și necesitățile comunității.

Cum colaborează Primarul cu membrii din Consilul Local

Primarul inițiază proiecte de hotărâri pe care le supune dezbaterii și aprobării Consiliului Local. Odată adoptate, primarul este responsabil de implementarea acestor hotărâri și de raportarea progresului către Consiliu.

De asemnea, Consiliul Local monitorizează activitatea primarului și a aparatului de specialitate pentru a se asigura că hotărârile sale sunt implementate corect și eficient.

Transparență și responsabilitate:

Ambele entități trebuie să opereze cu transparență, să raporteze public activitățile lor și să fie responsabile în fața cetățenilor pentru deciziile și acțiunile întreprinse.

Prin această colaborare și prin claritatea rolurilor și responsabilităților, administrația locală asigură o conducere eficientă și orientată spre dezvoltarea durabilă a comunităților locale și spre îmbunătățirea calității vieții cetățenilor.